23 Aralık 2015 Çarşamba

NİKOTİN SAKIZI İLE SİGARA BIRAKMAK

Nikotin sakızı ile sigara bırakılabilir mi?


Evet kardeşim, bırakılır. Bu kadar net söylüyorum çünkü bıraktım.

Sigarayı nasıl bıraktığımla ilgili genel nitelikteki yazıma buradan ulaşabilirsiniz.

Şimdi beni bir kenara bırakalım. Nikotin sakızının etkisini anlayabilmemiz için, öncelikle sigaranın bileşimini ve vücuttaki etkisini bilmek gerekiyor. Sigarada hangi zehirler var?

Arsenik (zehir), Radon, Toluen (tiner), menatol (füze yakıtıymış), kadmiyüm (akü metali), bütan (tüp gaz), DDT (böcek zehiri biliyorsunuz), siyanür (yuh!), amonyak, karbon, aseton, naftalin ve daha yüzlerce öldürücü; öldürmese süründürücü madde.

Bir de ne var? Nikotin (bu da zehir) ve vücudumuz en çok bu maddeyi istiyor. Nikotinin sigara bağımlılığındaki etkisini,  ünlü tütün araştırmacısı MAH Russell'ın ''Tütün dumanında nikotin olmasaydı, insanlar sigara içmeye sakızla balon yapmaktan daha fazla ilgi göstermezlerdi.'' cümlesi oldukça net bir şekilde ortaya koyuyor. Ödül duygusuydu, dopamin salgısıydı bir sürü ayrıntıya girmek istemiyorum. Neticeten bağlıyor mu? bağlıyor.

Bilimsel araştırmalara göre boyutu değişen ve pek o kadar yüksek olmayan psikolojik boyutu bir kenara bırakırsak, sigara bağımlılığı nikotin bağımlılığıdır diyebiliriz. öyle az buz da bir bağımlılık da değil; eroinle yarışıyor.



Bu noktada nikotin sakızı ne işe yarıyor? yukarıda çok azını sıraladığım envay çeşit zehiri devreden çıkarıp, ciğerlerimize çektiğimiz dumandan bizi kurtarıp, vücuda (beyne) istediği nikotini veriyor ve sesini kesiyor.

Bize, sigarayı bırakma niyetindeki müstakbel sağlıklı insana ne düşüyor? Yüzde yirmi-otuz civarında olduğunu düşündüğüm psikolojik yoksunlukla mücadele, ki bu emin olun  o kadar da zor değil.

Nikotin sakızı nasıl kullanılır?


Öncelikle günde içtiğiniz sigara sayısına göre dozajı belirliyorsunuz. Günde 20 sigaraya kadar içenler için 2 mg; fazla içenler içinse 4 mg'lık paketler halinde satışa sunulmuştur. Ben ilk bir ay 4 mg olanını kullandım, bir ayın sonunda da çiğnediğim sakız sayısını artırmadan (ortalama günde 6 adet) 2 mg'a geçiş yaptım.

Birkaç kere çiğneyip bırakmalarının en önemli nedeni olan acılık (yani nikotin) özel bir çiğneme şekliyle bertaraf edilebilmektedir.  Şöyle ki; Sakız ağza atılır. aromasını verene kadar birkaç kez çiğnenir ve yanakla dişler arasında bekletilir. Bir iki dakika beklettikten sonra yine çiğnenir ve sonra yine bekletilir. Böyle böyle yaklaşık yarım saat kadar çiğneyebiliyorsunuz.

Şimdi, aylar süren kullanıcısı olaarak nikotin sakızının kendimce olumlu ve  olumsuz yönlerini sıralayacak olursam:

Olumsuz yönler: 1- Midede şişkinlik, gaz. 2- Çenede ağrı, ki ilk zamanlar ciddi problem oluyor. Çiğnemek bazen eziyet halini alıyor. 3- Ağızda bıraktığı acı tat. 4-Ani nikotin yüklemesi nedeniyle oluşan çarpıntı. 5- Boğazda tahriş yapabiliyor, özellikle 4 mg olanı.

Olumlu Yönler: Sigarayı bırakmamı sağlaması.

Ayrıca, nikotin sakızı fiyat olarak da uygun. Bu yazıyı yazdığım tarih itibariyle 20 TL ki bir kutusunun en az 4 gün gideceğini düşünürsek en ucuz sigaradan bile ucuza geliyor.

Şimdi olumlu ve olumsuz yönlerini terazinin kefelerine koyun ve kararınızı verin...

Nikotin sakızı ile sigara bırakmayı düşünenlere tavsiyeler:


1- Doktor kontrolünde kullanın.
2- Meyveli olanı tercih edin, nanelisi inanılmaz acı geliyor ve nefret ettiriyor kısa sürede (İki çeşidi var zaten).
3- Ani mide sancısı istemiyorsanız yanakta bekleterek çiğnemeye dikkat edin. Bu sayede hem çene dinleniyor hem de çok fazla nikotinin bir anda kana karışması (ve mideye inmesi) engelleniyor.
4- Ben marka olarak Nicorette'yi tercih ettim. Daha etkili geldi. Nicotinell de var ancak ben pek beğenmedim.
5- İradeli olun. Psikojik bağımlılık (ben emzik etkisi diyorum) bir süre zorlar ama geçiyor. İşin nikotin boyutunu böylece hallettiğinizi; kalan kısmın devede kulak olduğunu kendinize sıkça hatırlatın.
6- Bir süre (15 gün yeter) sigara içilen ortamlardan uzak durun.
7- Bol sıvı (tercihen su) tüketin.
8- Gittikçe azaltın, üç ay sonra sakızı da bırakın.
9- Dört ay kadar sonra bıraktığınızı bana da haber verin ki o kadar gözümü yorarak yazdığım yazının bir işe yaradığını anlayayım.

Neticeten sahiden bırakılabiliyor.

İyi bırakmalar ve iyi ''yeni hayat''lar...






16 yorum:

  1. 18. gündeyim ilk gün 52.5mg olan nicotinell bant kullandım sadece 3 gün ve bant kullanmaktan vazgeçtim sakıza yöneldim 4mg nicorette naneli aldım sadece 15 sakızı ciğnedim sonra 2mg olanı aldım ve devam ediyorum günde bazen 4 bazen 3 sakız kullanıyorum sakız hakkında bilgiler ararken yazınızı okudum sakızı bırakabilecekmiyim acaba :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sakızı hala çiğniyorum 6 ay oldu ramazan ayında oruç tutarak sakızıda bırakacağım inşallah

      Sil
    2. Uzun zamandır kontrol etmediğimden yorumunuzu yeni gördüm. Umarım tamamen bırakmışsınızdır artık, sağlıklı yarınlar diliyorum...

      Sil
  2. Kesinlikle katılıyorum. Günde iki pakete yakın ve 20 yıldır sigara içen ben, 1 haftadır sigara içmiyorum. Ki ne 1 haftası, 1 saat bile içmeden duramayan, sabah gözümü açmadan arka arkaya 5 sigara içen insandım.
    Ben de nicorertte 4 mg kullanıyorum şimdilik. Günde 4-5 sakız yetiyor bana.)Siz yarım saat çiğneme demişsiniz ama ben her sakızı 2 saat ağzımda tutuyorum. Sonraki 2-3 saat boş. Böyle gidiyorum ve oluyor.)
    Önemli uyarı: Mutlaka özellikle kalp kontrolü yaptırdıktan ve doktor tamam dedikten sonra başlayın. Çünkü kardiyovasküler etkileri olabilir. Ben tesadüf eseri bir sağlık kontrolünde kalbimde bir sorun olmadığını öğrendikten 2 gün sonra başladım sakıza. Prospektüsteki ve Internetteki tavsiyeler doğrultusunda, zamanla azaltarak da sakızı bırakacağım. İlk bir iki gün biraz psikolojik buhranlar olabilir ama kararlı olursanız, sakız o etkileri kısa sürede atlatmanızı sağlıyor. El ağız alışkanlığı falan hikaye. Bana inanın. İki güne geçiyor el alışkanlığı. Valla dikkatli olarak, tavsiyelere uyarak ve kararlılıkla kullanırsanız sigarayı bıraktırır. Ben bıraktım işte, canlı örnek. Son kez: önce bir doktora görünün ama.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkür ederim, doktor kontrolünde be bilgisinde kullanma tavsiyenize ben de katılıyorum...

      Sil
  3. Bugün 22.gün,40 yıldır içiciyim 2mg ile başladım 4-5 tane yetiyor,aslında daha azı da idare eder gibi hissediyorum ama kendimi zorlamak istemiyorum.Bu kadar kolay olacağını bilseydim sakız çıkalı burakırmışım.Yıllar önce bant denedim allerji oldum.Her şeyi tadında bırakmak gerek,Bir arkadaşım Akciğer kanseri oldu,Gidip akciğer tomografisi çektirdim temiz çıktı beni motive etti,Şanslı olduğumu düşünüyorum.Sakın sakın başlamayın tekrar.Paylaşımlarınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzun zamandır bakmadım blog’a, son durum nedir merak ediyorum; umarım tamamen kurtulabilmişsinizdir.
      Yorumunuz için ben teşekkür ederim, sağlık ve mutluluk dileklerimle...

      Sil
  4. Bugün bende başlıyorum günde 1 paket bazen 1 bucuk paket içiyorum hep istedim sigarayı bırakmayı ama beceremedim nikotin şekeri kullandim olmadı kendi irademle biraktim olmadı is arkadaşım 9 ay oldu nikotin sakiziyla bıraktığını söyleyince bende hemen aldim umarim işe yarar gittikce kilo kaybediyorum sigaradan dolayı 44 kiloyum ve halsizlik cok fazla oluyor. Dr a gitmeden eczacima sorarak aldım insallah zarari olmaz faydasi olur diye temenni ediyorum ilerleyen günlerde durumu soylerim 🙏

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doktor kontrolünde kullanırsak içimiz de rahat olur. Son durumu merak ettim; umarım kazasız belasız bırakabilmişsinizdir:)

      Sil
  5. bende yeni basladim bu sakiza insAllah ilerleyen gunlerde etkisini yazacam

    YanıtlaSil
  6. Merhaba ben'de bugün başladım kullanımı hakkın 'da bilgi ararken bu yazıyı gördüm yorumlar 'da yazı ile motivasyonumu attırdı inşAllah başaracağım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazının böyle etkileri olduğunu yorumlarda okuyunca inanılmaz mutlu oluyorum, bir kişinin bile bu lanetten kurtulması için en küçük katkım olursa dünyalar benim olur inanın:) bu güzel yolda başarılar, sağlık ve mutluluklar diliyorum...

      Sil
  7. Biz arkadaşlarla yemin ettik sigarayı birakacagimiza sonra okuldan para topladık hocadan borç aldk eczaneye gidip 3arkadas ortak aldk ve boğaz yakması aynı sigara gibi gayet güzel tavsiye ederim (nicorette)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkürler, illetten kurtulma yolunda başarılar:)

      Sil
  8. bugün 33 gün oldu nicorette sayesinde 1paket içen biri olarak günde iki sakız yetiyor bana. herkeze başarılar dilerim

    YanıtlaSil